ایجاد ارتباطات به صورت رسمی، به عنوان یکی از مهمترین دلایل برای رسیدن به اهداف است که به کمک نامه های اداری انجام می شود. مکاتبات اداری در واقع زبان رسمی سازمان به حساب می آید و در نتیجه موجب موفقیت و پیشرفت سازمان ها خواهد شد. البته بهتر است بدانیم یکی از ارکان ساختار ادارات، نوشتار اداری خواهد بود که در واقع بیان کننده میزان دانش، تخصص و تجربه کارکنان و مدیران سازمان است.

اصول تنظیم مکاتبات اداری 

در نگارش هر نامه اداری باید نکاتی را از قبل در نظر داشته باشیم و طبق این اصول به نگارش نامه بپردازیم از جمله موارد زیر :

  • هدف داشتن : باید هدف از ارسال نامه را بدانید که چه مطلبی را میخواهید منتقل کنید و انتظار چه بازخوردی دارید
  • تمام اطلاعاتی که باید در نامه ذکر شود و یا همراه نامه ارسال شود را آماده کنید.
  • برای نوشتن باید از زبان رسمی و در عین حال ساده و قبال فهم استفاده شود
  • از لحاظ نگارش و استفاده از علامت های ویرگول، سوال، تعجب و … باید در جای درست و به شکل درست مورد استفاده قرار بگیرد
  • به لحاظ املایی و خطاهای تایپی چندین بار نامه را بررسی کنید، یک غلط تایپی می تواند به طور کل درخواست را تحت الشعاع قرار دهد.

منبع:

https://tavanaedu.com/%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%84%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D8%A